PSIHOLOGIE EDUCAȚIONALĂ, CONSILIERE ȘCOLARĂ ȘI VOCAȚIONALĂ
II. Servicii de psihologie educațională, consiliere școlară și vocatională se bazează pe următoarele intervenții:
A. Evaluare inițială și identificarea nevoilor:
– În această etapă, se începe munca cu clientul prin evaluarea inițială a nevoilor și preocupărilor acestuia.
– Se colectează informații despre istoricul educațional, experiența anterioară, aptitudini, interese, valori și obiectivele individuale ale clientului.
– Se pot utiliza instrumente și tehnici standardizate de evaluare, cum ar fi teste de aptitudini, teste de personalitate sau interviuri structurate.
B. Dezvoltarea relației de încredere:
– Este crucial să se stabilească o relație de încredere și colaborare între client și specialist.
– Prin ascultare activă, empatie și respect, se creează un mediu sigur și deschis în care clientul se simte confortabil să împărtășească și să exploreze problemele și preocupările sale.
C. Explorarea și identificarea problemelor:
– Se vor explora în profunzime problemele și preocupările identificate în evaluarea inițială.
– Prin discuții deschise și întrebări provocatoare, clientul este ajutat să-și clarifice și să-și înțeleagă mai bine emoțiile, gândurile și comportamentele legate de problemele sale educaționale sau de carieră.
D. Planificarea și stabilirea obiectivelor:
– Pe va lucra împreună cu clientul și se vor stabili obiective baza informațiilor colectate și a înțelegerii mai profunde a problemelor, se realiste și realizabile.
– Se dezvoltă un plan de intervenție sau de acțiune care să vizeze soluționarea problemelor identificate și să promoveze dezvoltarea personală și profesională a clientului.
E. Implementarea intervenției:
– În această etapă, se pun în practică strategiile și tehnicile convenite pentru a atinge obiectivele stabilite.
– Pot fi utilizate diverse metode și abordări, inclusiv consiliere individuală, consiliere în grup, instruire, diverse tipuri de terapie potrivite clientului, gestionarea stresului sau planificarea carierei.
F. Monitorizarea și evaluarea progresului:
– Pe măsură ce intervenția progresează, se urmărește și se evaluează îndeplinirea obiectivelor stabilite.
– Se pot face ajustări în intervenție ținându-se cont de progresul și de schimbările apărute, pentru îndeplinirea nevoilor și circumstanțelor situaționale ale clientului.
– Este important să fie implicat activ clientul, în procesul de monitorizare și să fie încurajat să își exprime feedback-ul și preocupările sale.
G. Încheierea și planificarea de urmărire:
– Odată ce obiectivele au fost îndeplinite sau clientul simte că și-a atins scopurile, specialistul încheie serviciul în mod adecvat.
– Se discută despre strategii de consolidare a progresului realizat și se elaborează planuri pentru a gestiona orice provocări viitoare care ar putea apărea.
– În unele cazuri, pot fi stabilite întâlniri de urmărire pentru a asigura că schimbările pozitive sunt menținute pe termen lung.
ROLUL PSIHOLOGULUI EDUCAȚIONAL, CONSILIERULUI ȘCOLAR ȘI VOCAȚIONAL
a. Evaluarea și intervenția în problemele de dezvoltare emoțională, socială și comportamentală ale elevilor, evaluarea aptitudinilor, intereselor și valorilor individuale pentru a oferi consiliere în luarea deciziilor legate de carieră.
b. Consilierea și orientarea în probleme legate de învățare, adaptare școlară și succes academic. Consilierea individuală și în grup pentru a ajuta elevii să își exploreze interesele, să-și identifice obiectivele și să-și dezvolte abilitățile de viață.
c. Colaborarea cu părinții, profesorii și alte persoane implicate în educația și îngrijirea copilului pentru a identifica și soluționa dificultățile.
d. Dezvoltarea și implementarea programelor de intervenție pentru a sprijini elevii cu nevoi speciale sau dificultăți de învățare.
e. Furnizarea de instruire și consultanță pentru personalul școlar în gestionarea comportamentului elevilor și în promovarea unui mediu școlar pozitiv și incluziv.
f. Planificarea și implementarea programelor de orientare școlară și dezvoltare a carierei. Dezvoltarea planurilor individuale de carieră și furnizarea de suport în elaborarea de strategii pentru atingerea obiectivelor profesionale.
g. Evaluarea și interpretarea rezultatelor testelor de aptitudini, personalitate și interese pentru a oferi consiliere în alegerea carierei.
h. Colaborarea cu elevii, părinții și profesorii pentru a aborda problemele legate de absenteism, comportament și adaptare școlară.
i. Identificarea oportunităților educaționale și de formare profesională care corespund profilului și obiectivelor individuale. Furnizarea de informații despre oportunități educaționale și profesionale, inclusiv universități și programe de formare profesională, despre piața muncii, tendințele ocupationale și cerințele pentru diferite cariere.
j. Consilierea și sprijinul în tranziția de la școală la muncă sau în alte etape ale carierei.
Phihologie clinica
Psihologie clinică
Evaluare și tratare a tulburărilor emoționale și comportamentale (psihologie clinică) – anxietate, atacuri de panică, depresie, atșament, doliu/pierderi/separare, fobii, stimă de sine (scăzută), relații, stres, gestionarea emoțiilor, psiho educație, probleme intelectuale, dizabilitati, disconfort, probleme de ajustare.
Psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională
Psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională
Servicii de consiliere școlară și vocatională (psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională) – dezvoltare personală, motivație, consiliere în carieră, consiliere școlară, prevenție psihoeducațională.
Logopedie
Logopedie
Logopedia reprezintă terapia prin vorbire care se concentrează asupra îmbunătățirii discursului copilului și abilităților de a înțelege și de a exprima limbajul, inclusiv limbajul non-verbal. Terapie pentru tulburări de vorbire și de limbaj (logopedie) – evaluarea și tratarea tulburărilor de vorbire și limbaj.