În data de 18 Decembrie 2024, la invitația consilierului școlar, doamna Ana Maria Boteanu, și a colegei sale, doamna învățător Mioara Cristea, am avut bucuria de a susține două ateliere dedicate prevenirii bullyingului la Școala Luceafărul din sectorul 5, București. Continuăm seria acestor ateliere, menținându-ne angajamentul de a sprijini elevii în dezvoltarea abilităților socio-emoționale și prevenirea comportamentelor negative. Participanții la aceste sesiuni au fost elevi din clasele a 3-a și a 8-a, oferindu-ne ocazia de a adapta activitățile la nevoile și nivelul lor de înțelegere.
Pentru a transforma aceste ateliere în experiențe memorabile și valoroase, am folosit două instrumente interactive: o minge și o broscuță din pluș. Acestea nu au fost doar accesorii drăguțe, ci au avut roluri bine definite în procesul de învățare.
Inițial, Mingea, a fost folosită în cadrul unei activități denumite „Lanțul încrederii”. Aceasta trecea de la un copil la altul, fiecare având ocazia să răspundă la întrebări despre cum se simt, cum reacționează la situații dificile, hobbyuri, familie, emoții. Ideea a fost să simbolizeze conexiunea, importanța colaborării și teme de comunicare, încurajând exprimarea emoțiilor într-un mediu sigur și deschis și crearea de prietenii.
Broscuța de pluș a avut un rol central în exercițiile de empatie. Fiecare copil a fost invitat să își imagineze că broscuța este un coleg și a fost trecută printr-o situație de bullying și apoi să enunțe modalități pozitive de a exprima o nemulțumire față de acesta. Această activitate a stimulat imaginația, sensibilitatea emoțională și abilitatea de a comunica într-un mod delicat și pozitiv.
Din punct de vedere psihologic, atelierele s-au bazat pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale, cum ar fi empatia, asertivitatea și gestionarea emoțiilor. Am discutat despre cauzele și consecințele bullyingului, despre participanții la acest fenomen, despre mecanismele prin care copiii pot să identifice și să prevină astfel de comportamente, dar și despre cum să se apere fără a deveni agresori la rândul lor. Prin joc și interacțiune, participanții au învățat să construiască relații sănătoase și să comunice pozitiv și eficient.
La finalul atelierelor, elevii au oferit feedback despre activitățile desfășurate, lăsând timp ca ideile, emoțiile și lecțiile învățate să se fixeze. Ca semn de apreciere pentru implicarea lor activă și deschiderea cu care au participat, fiecare elev a primit o diplomă de recunoaștere a contribuției lor la succesul atelierelor. Aceste diplome au fost primite cu bucurie, consolidând sentimentul de încredere și realizare personală.


Atmosfera a fost una caldă și prietenoasă, copiii fiind implicați, curioși și deschiși la explorarea acestor subiecte sensibile. Elevii de clasa a 3-a au adus un entuziasm copilăresc și o dorință pură de a înțelege, în timp ce cei din clasa a 8-a au abordat subiectul cu o maturitate impresionantă, contribuind la discuții profunde. Într-un cadru sigur și plin de înțelegere, am reușit să transformăm un subiect complex într-o experiență plăcută și educativă, ce le va folosi pe termen lung.
Mulțumim Școlii Luceafărul și cadrelor didactice implicate pentru primirea călduroasă și pentru încrederea oferită. Educația emoțională este cheia în prevenirea bullyingului, iar astfel de inițiative contribuie la crearea unui mediu școlar mai sănătos și mai empatic pentru toți elevii.
Atelier clasa aIII-a
Atelier clasa aVIII-a
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Toate informaţiile şi articolele publicate pe acest site de către colaboratorii şi parteneri sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui site sunt interzise. (vezi secţiunea TERMENI ȘI CONDIȚII). Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa info@psihologionicapocriste.ro